Slaapoefentherapie

Heeft u moeite met inslapen, doorslapen, wordt u te vroeg wakker of combinaties hiervan? Heeft u slaapritmeproblemen, kunt u moeilijk naar bed gaan of heeft u behoefte aan lang uitslapen? Slaapt u te vaak, te lang of te kort? Heeft u last van vermoeidheidsklachten, overmatige slaperigheid, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, een kort lontje, doemdenken, moedeloos gevoel, piekeren, dan kunt u baat hebben bij slaapoefentherapie.

Slaapproblemen

Wanneer slapen niet meer vanzelfsprekend is, slecht slaapt of slaap te kort komt heeft u hier last van in uw dagelijks functioneren. De dag beïnvloedt de nacht en een slechte nacht heeft invloed op uw dag.  Daarnaast beïnvloeden uw gevoel, denken, handelen en omgeving uw nachtrust. Een slaapprobleem is een 24 uurs probleem.

Chronische slapeloosheid heeft gevolgen voor uw lichamelijke en geestelijke gezondheid. Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat slapeloosheid leidt tot een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, diabetes type II, overgewicht, alzheimer, borstkanker, chronische pijn, angst, depressie en (verkeers)ongevallen.

Wat zijn slaapproblemen

  • moeite met in slaap vallen
  • moeite met door slapen
  • te vroeg wakker worden

Wat zijn slaapstoornissen:

  • Slaapapneu (ademstops in de nacht)
  • Restless Legs (rusteloze benen)
  • Parasomnieën (slaapwandelen, praten/gillen, nachtelijke angst…)

De slaapstoornissen worden meestal vastgesteld door een neuroloog, somnoloog (slaapdeskundig arts), longarts of een KNO-arts.

Slaapoefentherapie

Slaapoefentherapie richt zich met name op de slaapproblemen. Slaapproblemen kunnen meerdere oorzaken hebben en daarom gaat de slaaptherapeut samen met u op zoek  naar oorzaken op biologisch, psychologisch en sociaal vlak. Daarnaast kan er sprake zijn van kwetsbaarheidsfactoren en/of in standhoudende factoren.

Tijdens de intake vindt er een uitgebreid vraaggesprek plaats waarbij we gebruik maken van vragenlijsten zodat de slaaptherapeut een goed beeld krijgt van uw slaapproblemen, de invloed van de slaapproblemen op uw dagelijks leven en de invloed van uw dagelijks leven op de slaapproblemen ( 24 uurs aanpak).

De slaaptherapeut legt uit wat de belangrijkste bevindingen zijn en stelt vervolgens samen met u een behandelplan op.

De behandeling bestaat oa uit:

  • Ademhalings- ontspanningsoefeningen
  • Informatie over: gezond slaapgedrag en slaap hygiëne adviezen
  • grenzen leren stellen en timemanagement
  • cognitieve gedragstherapie om weer positief of neutraal te leren denken en handelen

Wanneer slaapoefentherapie

Herkent U zich in bovenstaande klachten en problemen dan wordt het tijd voor actie en neem contact op om te informeren wat wij voor U kunnen doen!

 

Goed slapen kunt u leren met een oplossings- en doelgerichte aanpak.

Slaapoefentherapie_logo